Jadilah wanita solehah,seindah mawar berduri, akhlaknya indah bak haruman, kelembutan bak rintik, kesopanan anggun menutupi diri, memelihara dari pandangan ajnabi,tawadhuknya mengharap redha Ilahi,tak terpana pada fana dunia, ditetapkan buat lelaki yang soleh.Moga segala cinta dan rindu terpendam, hanya buat suami tercinta terletak ketaatan. Maka sempurnakanlah agamamu. Kaulah bidadari syurga cerminan Ainul Mardiyah. Benar ketetapanMu,wanita solehah permata buat lelaki soleh..

Nuffnang Ads

MY UP & DOWN LOVE STORIES

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Our Marriage Moving on...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, 27 June 2014

SELAMAT BERPUASA : KENAGAN KETIKA BERPUASA

Assalamualaikum...

Pejam celik pejam celik... 2 hari lagi kita sebagai umat islam akan menyambut kedatangan bulan yang paling mulia iaitu Bulan Ramadhan.. adakah anda semua sudah bersedia??? InsyaAllah semoga kita semua mampu melakukan ibadah sebanyak mungkin dan sentiasa diberi keberkatan dalam melakukan setiap amalan yang kita lakukan amin... 

Bercerita berkenaan dengan Ramadhan... mesti ada pengalaman-pengalaman pahit manis yang dilalui sepanjang menjalankan ibadat puasa pada bulan Ramadhan.. Kalau diimbau kembali kenangan puasa zaman kanak-kanak, mesti akan tersenyum2... yang paling biasa dilakukan adalah minum air paip semasa mandi..haha... Balik sekolah dalam jam 1.30 tengahari..terus terkam bilik air..mandi kononnya...walhal duk telan air paip... pastu mandinya bukan kejap..lama bukan main..haha... 



Dulu2 aku rasa agak mencabar sikit kalau berpuasa.. sebab aku rasakan masa berjalan lambat sangat... kalau tak berpuasa tiap2 petang boleh main galah panjang, main kejar2... main  pondok-pondok..bola tin...lompat tali..teng teng.. tak sedar masa berlalu..tengok2 ayah dah berdiri tepi tebing sambil pegang ranting kayu... maghrib2 pun tak reti nak balik rumah lagi....hahaha...tapi bila puasa.. terbaring jelah menunggu waktu berbuka.. nak main dah tak larat.. mulut asyik merengek kat mak.. dahaga la..lapar la... nak puasa sekerat hari takut ayah marah... 

Pernah sekali kena halau kat ayah sebab tak puasa.. bukan halau rumah..tapi halau dari makan sama-sama masa orang tengah berbuka puasa... kecik hati kita tau... tapi tu lah..padan muka..tak puasa sangat... bila yang lain dah siap berbuka puasa baru aku boleh pergi makan... yang tak bestnya..semua lauk yang best2 dah tinggal sikit.. makan sisa orang jer..haha... tu sebenarnya sebagai denda sebab aku tak puasa... sebab itulah walau penat macam mana pun aku cuba puasa... supaya dapat makan sama-sama masa berbuka nanti..taklah makan sisa orang..hahaha...


Selain itu, aku juga bersemangat untuk puasa sebab ayah selalu gula2kan aku adik beradik... ayah janji kalau puasa penuh dia akan bagi duit raya RM50 seorang..wah syok... tau tak nilai 50 hengget dulu2 dah macam 500 hengget sekarang nie..macam2 boleh beli..tapi sekarang..ermmmm nilai 50 hengget dah sama 5 hengget.. cukup untuk beli satu or dua barang je.... adeehhhh!!!

Tapi budak-budak sekarang aku tak tahulah macam mana... sebab permainan semua atas rumah..bukak PC..buka laptop..bukak ipad.. main game sampai berjam2.. tak makan pun tak apa... kadang2 nak makan mak kena sorokkan dulu semua gajet... puasa dengan tak puasa sama je aku rasa... tak mencabar seperti zaman kanak-kanak aku dulu...betul tak??haha

oklah bagi sesiapa yang sudi nak bercerita pengalaman berpuasa masa zaman kanak-kanak..boleh cerita di ruangan komen yaa.. best jugak kalau sekali sekala mengimbau nostalgia lama..haha

SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA KEPADA SELURUH 
UMAT ISLAM DI SELURUH DUNIA!!!

14 comments:

  1. hahaha...memang kelakar kan masa kita budak2 dulu berpuasa..
    selamat berpuasa naniey :-)

    ReplyDelete
  2. Puasa half day dapat 50sen
    Puasa penuh dapat rm1

    masa tu nilai tu memang sangat lah besar.
    Kenangan menusuk kalbu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...kan..tapi time kecik2 selalu je halfday sendiri..mak ayah tak tahu pon..hehe

      Delete
  3. time mandi ambik peluang minum air sepuas2nya.. pehtu..kalau tgk tak de orang kat dapo.. air dalam peti ais pulak kite curi2 minum.. haha.. macm2..

    ReplyDelete
  4. hehe..minum air paip tu rasanya memang tak sah kalau tak buat..hahaha...saya dengan sepupu saya..Dia tukang ajar, saya follow..hehehe..seronoknya teringat kenangan ramadan ni. Salam ramadan kak. ^__^

    ReplyDelete
  5. Hehe saya xpernah ponteng puasa tp memang lepak je la kan duduk tdur dalam bilik je masa kecik dlu

    ReplyDelete
  6. Masa kecil, puasa ni rasa lama sangatkan KN..puas menunggu..he..he

    ReplyDelete
  7. Hehee mcm2 kan... Slmt berpuasa di bulan Ramadan yg mulia ini Naniey... :) :)

    ReplyDelete
  8. pengalaman tak puasa time sekolah yang tak boleh dilupakan ialah makan sambil berlari naik dan turun tangga supaya menggelakkan orang nampak..hehehe

    Regards,
    --Strider-

    ReplyDelete
  9. salam. hahahha rasa kelakar kan puasa time bebudak dulu..mesti ada yang puasa kantoi :D

    btw salam ramadhan sis :))

    ReplyDelete
  10. Ingat masa darjah 3.. buka puasa sebab kawan bawa asam masin.. terus buka puase.. sabar jela...

    ReplyDelete
  11. huhu.. bile tringat zaman bebudak dulu leh buat trsengih sesorang kan.,

    ReplyDelete

terima kasih sudi tinggalkan komen..doakan saya dan suami bahagia hingga akhir hayat!!!