Jadilah wanita solehah,seindah mawar berduri, akhlaknya indah bak haruman, kelembutan bak rintik, kesopanan anggun menutupi diri, memelihara dari pandangan ajnabi,tawadhuknya mengharap redha Ilahi,tak terpana pada fana dunia, ditetapkan buat lelaki yang soleh.Moga segala cinta dan rindu terpendam, hanya buat suami tercinta terletak ketaatan. Maka sempurnakanlah agamamu. Kaulah bidadari syurga cerminan Ainul Mardiyah. Benar ketetapanMu,wanita solehah permata buat lelaki soleh..

Nuffnang Ads

MY UP & DOWN LOVE STORIES

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Our Marriage Moving on...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday 20 November 2013

ORANG ASLI


Assalamualaikum

Bila sebut je orang asli pasti akan terbayang sekumpulan manusia yang tinggal di dalam hutan yang jauh di pedalaman, tinggal di atas rumah yang di bina menggunakan buluh dan nipah sebagai tempat perteduhan dari hujan dan panas. Kehidupannya lebih tradisional dan jauh ketinggalan dari arus pemodenan dunia.
Keadaan fizikal tak perlu di ulas la ya..boleh gambarkan sendiri kot..
Dah aku neh kenapa pulak tetiba cerita pasal orang asli neh kan…??


Sebenarnya kan dari dulu lagi aku teringin nak masuk perkampungan orang Asli.. nak stay dalam hutan sana..kononnya nak mendalami kehidupan masyarakat pribumi tu… hehe

Aku kerap juga naik Cameron Highlands untuk meeting  dan event. Nak naik ke Cameron tu kan kena lalu perkampungan orang Asli. Dengan kepala pening2 lalat..tekak mual2.. perut yang beralun..tunggu masa je nak keluarkan isi.. maklumlah jalan nak naik atas sana berliku2 macam ular kena palu… silap2 hari bulan muntah hijau sebelum sampai puncak..akekeke…. dah sampai perkampungan orang Asli tu..mata aku yang kuyu sebab tahan pening terus terbuka luas..mata fokus pada rumah-rumah orang asli yang berderet.. tambah teruja bila tengok anak-anak orang asli yang tidak berbaju dan tidak beralas kaki… macam jakun seketika… haha..


nampak tak keterujaan aku kat situ??...

Memang teringin sangat nak stay kat sana..nak tengok cara hidup mereka macam mana??? 

Aku pon asal dari kg..so xpelik sangatlah kalau masuk2 hutan neh..tidur dengan nyamuk diiringi dengan bunyi unggas..rasanya bukan masalah kot...hiiiiiii

Tapi yang musykil sikit part nak mandi dan buang apa yang patut di buang..  kalau nak buat semua benda tu aku balik rumah sendiri dulu..then baru pergi tidur sana balik..fuhh!!!

Tetapi Orang Asli sekarang dah maju sedikit. Banyak peruntukkan yang diberikan oleh Kerajaan untuk memajukan perkampungan orang Asli. 

Setiap rumah orang asli ada piring ASTRO tu yang penting tapi tengok tempatlah..xsemua..….

Ada tak orang nak ikut aku buat kerja gila yang xberapa nak gila neh??





2 comments:

  1. Saya biasa juga pergi rumah org asli sebab uncle saya kahwin dgn org Jakun.

    ReplyDelete
  2. best x??saya pernah masuk perkampungan orang asli.. utk program bersama pelajar orang asli..tapi kejap jelah..x stay kat sana pon...

    ReplyDelete

terima kasih sudi tinggalkan komen..doakan saya dan suami bahagia hingga akhir hayat!!!