Jadilah wanita solehah,seindah mawar berduri, akhlaknya indah bak haruman, kelembutan bak rintik, kesopanan anggun menutupi diri, memelihara dari pandangan ajnabi,tawadhuknya mengharap redha Ilahi,tak terpana pada fana dunia, ditetapkan buat lelaki yang soleh.Moga segala cinta dan rindu terpendam, hanya buat suami tercinta terletak ketaatan. Maka sempurnakanlah agamamu. Kaulah bidadari syurga cerminan Ainul Mardiyah. Benar ketetapanMu,wanita solehah permata buat lelaki soleh..

Nuffnang Ads

MY UP & DOWN LOVE STORIES

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Our Marriage Moving on...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday 6 November 2013

KERJAYA itu Cita-cita..minat…imiginasi….atau rezeki???

Assalamualaikum...

Dari tengah siapkan progress report..aku beralih curi masa kejap masukkan entry dalam blog.. idea dah ada lama kepala semasa balik bercuti di kampong 2 3 hari lepas..sehingga sekarang bermain2 di pikiran.. selagi tak dicurahkan ke dalam blog.. selagi itulah benda sama yang yang difikirkan…

Kisahnya begini,  bila ada kat kg, aku suka Tanya anak buah aku, nurul (darjah 1) dan haikal (darjah 3).. adik dengan abang dah pandai membaca tak??dah pandai mengira tak??kerja sekolah dah buat x?? exam dapat no berapa?? Kalau nak hadiah..kena dapat no 1… ini adalah soalan biasa aku…Dan soalan yang jarang2 aku Tanya…Abang, besar nanti nak jadi apa??Tau x dia jawab apa??



Haaa..tau kenapa gambar lori???
Sebab cita2nya nak jadi driver lori bila besar nanti??
OOOMMMGGGG??? Oh Haikal…

Bercakap mengenai cita-cita neh.. kadang2 kelakar pon ada jugak.. masa sekolah rendah cita-cita lain.. dah sekolah menengah lain pulak.. bila belajar IPT jadi lain..  Jika ditanya pelajar-pelajar sekolah rendah tentang cita-cita mereka..semuanya cakap nak jadi peguam, doctor, cikgu, polis, arkitek…!! Wow besar cita2 adik2ku… percaya atau tidak, jenis pekerjaan yang disebut oleh pelajar sekolah rendah ini hanyalah sesuatu yang mereka minat dan mereka Nampak hebat tanpa perlu fikir aliran atau kursus yang perlu diikuti untuk mencapai cita-cita tersebut.

Contohnya kes anak buah aku tadi, Haikal bercita-cita nak jadi driver lori bila besar.. of course lah dia tak tau driver lori tu jenis pekerjaan yang macam mana kan… asalkan Nampak boleh drive lori.. dah rasa best sangat…

Haikal memang minat kepada kenderaan muatan barang seperti lori..trailer..bas.. jentera bomba.. jentera padi.. dan lain2… kalau keluar kat mana2.. jumpa jenis kenderaan macam nie je terus bising mulut dia…  barang permainan tayah cakaplah..asal pergi pasaraya..ada je lori mainan yang diangkut balik kan….
Begitu jugak dengan kanak-kanak lain.. bila besar nak jadi polis..sebab polis hebat..pakai uniform..ada pistol..boleh tembak2.. tambah2 lagi dulu2 popular dengan Inspektor Aliza kan.. walhal bukan mereka tahu pon risiko as a policeman…

Agak-agak kalau Haikal tahu kerja sebagai driver lori tu macamana..dia teruskan x cita2 dia dari kecik tu???hahaha…

Kesimpulannya..cita2 masa kecik hanyalah apa yang dilihat hebat dan dipengaruhi oleh imiginasi serta minat terhadap sesuatu benda tu….tapi budak2 sekarang bijak..xmustahil apa yang diimiginasikan ini berjaya di capai bila besar nanti**pendapat aku jer lah~~~~

Masa sekolah rendah..seingat aku yang aku duk tulis dalam buku autograph kawan2.. cita2 aku tulis nak jadi peguam atau pensyarah… pewpew..bukan main lagi cita2kan, ingat senang ke ceburi bidang professional tu...kehkeh~~~

Bila masuk secondary school… kebanyakkannya telah jelas tentang apa itu cita2..dan sudah mampu berusaha untuk menetapkan aliran pembelajaran mana yang sesuai untuk kejar cita2..contohnya yang nak jadi doctor kena belajar aliran sains.. dah cemerlang SPM.. ambik bidang MEDIK..ok fine…

 tapi yang jadi lalang macam aku neh pon ramai jugak… masa sekolah rendah, dari bercita-cita nak jadi peguam or pensyarah..tup-tup bila masuk sekolah menengah dah tukar nak jadi journalist/wartawan pulak.. so fokus aku nak ambik bidang mascomm bila belajar d IPT… kenapa nak jadi wartawan..sebab bidang tu agak glamour sikit berbanding bidang kerja lain..**bagi akulah** kehkeh~~~ yalah ramai kawan2 aku nak jadi cikgu.. huh!!tolong lah…. Aku memang xminat nak jadi cikgu…**time belajar bolehlah pilih2 kerjaya kan..kehkeh!!!... tapi ayah suruh aku jadi cikgu..terjamin katanya…**tapi jiwa muda memberontak..memanglah terjamin tapi kalau xde minat..xde kepuasan dalam hidup lah..cewah2…

Dari tingkatan 1 hingga tingkatan 6..aku bawak cita2 aku nak jadi wartawan…  hinggakan boring UPU dari no 1 hingga 7 aku penuhkan dengan Kursus Komunikasi.. no 8 aku letak jugak kursus pendidikan..atas permintaan ayah nak aku jadi cikgu… last2 dapat panggilan dari UUM Kursus Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Dengan Kepujian…. Sebelah kaki je lagi nak gapai cita2….Alhamdulilah…!!!!

Eh..eh..Naniey jadi wartawan ke sekarang???
Hahahahahahaha…memang tak lah kan.. boleh pulak dah belajar bidang komunikasi separuh jalan..tiba2 semangat jadi down… dah belajar teori..dah buat assignment… dah intebiu orang tu..dah intebiu orang ni.. praktis cari bahan berita… eh..eh..tetiba rasa macam xsanggup je nak jadi wartawan… sebab satu je.. aku ni jenis dari dulu sampai sekarang malas nak entertain orang, malas nak melayan orang..faham x?? tapi aku habiskan jugak belajar..dan grad dengan kelas kedua atas... alhamdulilah..tak payah cerita nak dapat 1st Class lah kan kalau dah esok final exam..malam tu sempat lagi layan CD cite korea kan!!kehkeh!!

Sekarang naniey kerja apa??

Sekarang aku bukan wartawan..aku bukan cikgu..jauh lah nak jadi pensyarah… sekarang kerja eksekutif biasa di syarikat swasta…gaji xdelah smpai ribu riban rebut tapi lepas lah nak sara “boyfren”..kehkeh… alhamdulilah dengan rezeki yang di kurniakan oleh-Nya…

Haaa itulah kisah mengenai cita-cita… yang aku boleh klasifikasikan tentang kerja aku nie adalah “rezeki” bukan sebab cita2..minat..or imiginasi…

Yang aku suka kerja sekarang ialah aku boleh cari kerja lain sekiranya dah boring dengan kerja sekarang neh… xterikat dengan kontrak… so kurang stress… yang masalahnya nak cari yang lain tu yang HAZAB!!! Haha……

Bertuah dan aku bagi tabik hormat bagi kepada kawan2 yang berjaya mencapai cita2 yang diidamkan sekarang… yang xberjaya xpelah..rezeki ada di mana2..bumi Allah luas… yang penting USAHA!!!


Ok..dah..nak sambung buat report neh… babai!!!!!!!!!.

No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi tinggalkan komen..doakan saya dan suami bahagia hingga akhir hayat!!!