Jadilah wanita solehah,seindah mawar berduri, akhlaknya indah bak haruman, kelembutan bak rintik, kesopanan anggun menutupi diri, memelihara dari pandangan ajnabi,tawadhuknya mengharap redha Ilahi,tak terpana pada fana dunia, ditetapkan buat lelaki yang soleh.Moga segala cinta dan rindu terpendam, hanya buat suami tercinta terletak ketaatan. Maka sempurnakanlah agamamu. Kaulah bidadari syurga cerminan Ainul Mardiyah. Benar ketetapanMu,wanita solehah permata buat lelaki soleh..

Nuffnang Ads

MY UP & DOWN LOVE STORIES

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Our Marriage Moving on...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday 16 December 2012

Nasi Ayam Junjung Kasih..

Haiyaaa..dah jadi caca merba dah blog aku neh..tak tahu nak namakan blog aku nie apa.. semua benda aku cerita dalam nie.. ada yang pasal personal life... current issue.. jenjalan.. masak-memasak..artikel perihal rumah tangga.. dah tau apa specialization dah haaa... tapi ada aku kisah lah kan.. hehe..yang penting aku xcerita pasal orang..semua entry berkait rapat dengan hidup aku.. ***ada jugaklah kekadang masukkan gosip artis**haha...artis kau..haruslah~~~ wekkk~~~

Entry kali aku nak share resepi Nasi Ayam...hurmmmm xde entry lain ke.. entry bini-bini orang jugak yang nak di ceritakan...puiiii~~~

hahaha standarttt..aku kan bini orang..mestilah nak story pasal masak memasak ni semua.. xkan aku nak cerita pasal kerja sekolah..assignment... minah kena dendan guru besar.. cinta monyet budak sekolah..hey..hey..aku bukan budak skolah OKey.. xdok kerja aku nak wat stori pasal budak2 sekolah..wahaha...

Ok Nasi Ayam aku nie aku namakan sebangai *NASI AYAM JUNJUNG KASIH**

wehehehehe

for usually nama resepi aku memang aku bagi nama tersendiri sebab mempunyai sejarah disebalik masakan...cewahhhh..sejarah tuuu!!! weeee~~~

Nasi Ayam Junjung kasih di kasik nama sebab aku masak nasi ayam nie di atas permintaan en.somi kesayangan aku... hehehehe..bersejarah x kisah aku nie...

Meh nak ceritakan dari mana aku belajar masak nasi ayam yang dikatakan sedap sangat oleh En.Somi aku neh..

Actually aku xbelajar pon..just tengok housemate aku yang masak.. dah aku intai satu2 bahan2 yang digunakan..n aku beri perhatian yang penuh dengan cara-cara hosmate aku masak... dah agak2 yakin aku pon boleh buat... aku pon try untuk pertama kalinya masak nasi ayam untuk suami dalam bulan puasa thn lepas..waaa mabeles..xsangka aku boleh masak dengan tgk cara-cara orang masak je..bangga jap~~

Ok..ok..diakui aku memang fast leaner kalau bab masak-memasak..waaaa bangga to be myself..wekkk~~~****boleh terperasan sendiri pulak***

n ini adalah kali ke-3 aku masak nasi ayam...

Ok banyak bebel lak..meh berperang di dapur...

Mula-mula tu macam biasalah...utk buat sup.. masak jelah sup tu macam biasa..tapi jangan terlalu berperisa sebab air rebusan ni akan digunakan juga untuk masak nasik.. bila dah keluarkan ayam n air rebusan tadi dah diasingkan untuk memasak nasik..barulah jadikan sup ini rasanya seperti sup..eh eh..apa ke benda lah nak cerita neh.. ok maksud aku.. letak lah pape perasa yang boleh jadikannya sebagai sup yang sodappp.hehe..

Ini dinamakan sup yang separa sup...

Sementara tunggu ayam empuk..aku siapkan air sambal..aku xtahu nak panggil apa.. sebab buat dengan lada so aku panggil air sambal..wahaha... dalam air sambal ini aku masukkan lada merah, tomato, perahan limau nipis, garam dan gula... lepas blend aku didihkan ia... haaa jadilah macam nie...


Bila ayam dah empuk..aku keluarkan dari periuk sup dan perap bersama kicap pekat yang aku telah tambah dengan pelbagai perisa... bahan-bahan perapan yang aku guna ialah kicap pekat, serbuk perencah sup..bawang merah dan putih.. serai..garam dan gula...


Air rebusan ayam yang dijadikan sup tadi juga diambil sedikit untuk memasak nasi..
]
haaa..nasi aku warna kuning...

Ayam yang diperap dalam masa 1/2 jam tadi digoreng dengan api yang perlahan..supaya ayam xhangus..dan goreng tu xpayah lama sebab ayam dh masak.. then bahan2 yang digunakan untuk memerap ayam tadi aku masak untuk dijadikan sos kicap..


And last skali..tadaaaa...

Inilah rupaya Nasi Ayam Junjung Kasih...

Senang je kan nak buat nasi ayam neh..xpayah masuk kelas masakan pon nak buat benda neh..

ok last skali..jom makannnn...~~~

Bai..

No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi tinggalkan komen..doakan saya dan suami bahagia hingga akhir hayat!!!