Jadilah wanita solehah,seindah mawar berduri, akhlaknya indah bak haruman, kelembutan bak rintik, kesopanan anggun menutupi diri, memelihara dari pandangan ajnabi,tawadhuknya mengharap redha Ilahi,tak terpana pada fana dunia, ditetapkan buat lelaki yang soleh.Moga segala cinta dan rindu terpendam, hanya buat suami tercinta terletak ketaatan. Maka sempurnakanlah agamamu. Kaulah bidadari syurga cerminan Ainul Mardiyah. Benar ketetapanMu,wanita solehah permata buat lelaki soleh..

Nuffnang Ads

MY UP & DOWN LOVE STORIES

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Our Marriage Moving on...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday 24 October 2012

SPAGHETTI...for the 1st time making it...Yezzzaaa~~~


Wahhhh bangganya mu naniey kan dapat buat spageti...

Ofkos bangga wei..1st time kot buat benda neh..sebelum2 neh memang langsung xpandang pun kat spageti..tekak memang xboleh nak telan..

Semalam tercipta sejarah bila aku berjaya masak spageti untuk pertama kalinya n masakan tu betul2 jadi spegeti.. xdelah pulak jagi mee sup or mee kari kan..wenghengheng~~~

Balik dari kerja semalam terus pergi sogo untuk beli barang2.. peneman n jurupandu untuk beli bahan2 nie adalah WANI..akeke..TQ Wani..aku memang perlukan jurupandu utk beli bahan-bahan sebab aku xreti nak memilih barang2 yang diperlukan. dah kata nama 1st time..semua benda pon tarak tahu..huhu...

Sampai je rumah terus bukak plastik n bersiap sedia untuk berperang di dapur bersenjatakan senduk dan kuali~~~

Haaa ni lah bahan2 asas yang diperlukan..


1. Pasta
2. Daging kisar
3. Tomato puri
4. Cendawan butang..

Eh eh ni je ke??? yappp memang tu je~~~ senang je kan..aku je yang fikir payah sebelum2 neh..hikhik~~~ jakun giler weii~~

5. Bawang putih dan bawang besar untuk menumis...

Ok jommm.. lets start....

1st sekali rebus batang2 pasta biar lembut..aku lupa pulak berapa lama aku rebus..hadoii xset masa lah pulak kan.. tapi yang pastinya aku biarkan air mendidih dulu, then baru masukkan pasta..

ini macam yee...

Sambil tunggu pasta tu empuk...meh kita menumis kuahnya pulak.. Bawang putih dan bawang besar ditumis sehingga naik bau dan warna jadi kuning...

Lepas dah naik bau..masukkan pula daging kisar...goreng sampai air daging tadi kering yaaa..


Sambil tunggu air daging kering..aku potong cendawan butang jap...kredit to my En.Somi atas gambar ini.. ohh lupa pulak jurukamera aku pada malam ini ialah.. En. Somi kesayanganlah~~hehe..


Bila air daging sudah kering..terus masukkan tomato puree.... ohh jgn lupa spageti yang direbus tadi aku dah toskan dah...

Dah tu masuk pula cendawan butang n kacau lagik...

Tunggu sehingga ianya jadi pekat sedikit yaa~~~ jangan lupa letak secubit dua cubit..garam..n perasa lain untuk rasa yang lebih nikmat~~~aku tambah blackpaper utk rasa yang sedikit pedas~~wakaka


Bila semua dah nampak ok...kuah dah pekat dan dah cun..bolehlah hidang untuk di ngap...yummyyyy...

Inilah ghupa spageti aku yang baru pertama kali cuba untuk memasaknya.. cantikkan!!haha..sedap ke xsedap ke..ada aku kesahlah kan..dah aku yang nak makan..

Tapi apa yang bestnya..semua benda yang aku nak masak untuk pertama kalu mesti En . Somi kata **ermm sedap**..oklah tu..atleast jawapannya positif..ehehe...


Wahhh pinggan kosong..betul2 sedap neh.. ok..next time aku nak cuba buat spageti carbonara pulak..ehehehe..~~~

Boleh tido dengan lena sebab berjaya masak spageti untuk pertama kali dengan rasa yang uhhh not bad lah... komen dari suami yang penting..dia kata sedap..so kembang kempis lubang hidung aku..wahahaha~~~

babababai~~~~~~~~~

No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi tinggalkan komen..doakan saya dan suami bahagia hingga akhir hayat!!!