Jadilah wanita solehah,seindah mawar berduri, akhlaknya indah bak haruman, kelembutan bak rintik, kesopanan anggun menutupi diri, memelihara dari pandangan ajnabi,tawadhuknya mengharap redha Ilahi,tak terpana pada fana dunia, ditetapkan buat lelaki yang soleh.Moga segala cinta dan rindu terpendam, hanya buat suami tercinta terletak ketaatan. Maka sempurnakanlah agamamu. Kaulah bidadari syurga cerminan Ainul Mardiyah. Benar ketetapanMu,wanita solehah permata buat lelaki soleh..

Nuffnang Ads

MY UP & DOWN LOVE STORIES

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Our Marriage Moving on...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday 3 October 2012

Bajet 2013... Kita atau Mereka...

Salam 1Malaysia Janji Ditepati....wek!!!!!

Dah seminggu kan bajet berlansung tapi sehingga skg aromanya masa terasa.. aku sj tgu menda nie berlalu baru nak komen.. penting ke komentar aku neh?? rasanye xterjejas pape kot...ahhh tu xpenting..yang penting aku ada pendapat sendiri... sebelum kemukan pendapat aku..aku tunjuk lu pendapat org ramai..ihihihi.... :-)

Ini pendapat dari org awam yang disiarkan oleh Sinar Harian

Ini pulak komen2 bebas..aku main ambik je...

Ini komen dari artis..bijak-bijak cara ikram jawab~~~

Pendapat aku???

ada baik n ada yang xberapa elok...

1) Peruntukkan utk pengecualian cukai..kemudahan pinjaman..dana peruntukan n lain2 yang berkaitan dengan pembangunan modal insan or yang sewaktu dengannya aku malas nak komen..bkn malas tapi aku xpaham.. kena tipu pon aku hangguk je bab neh..huhu...

2) pemberian rebet 200 hengget tu belia 21 - 30 tahun??????- Perlu ker??? pendapat aku lah kan, xperlu lah membazirkan wang kerajaan dgn menda2 camnie..tanpa peruntukan ni pon mmg belia skg dh pakai telefon pintar pon..semua tefon touch skrin.. ada 3g 4g dah... lam tren time nak g n balik keje..hampir semua org pakai smartfon... for what peruntukan tu.. baik salur je kt rumah anak-anak yatim ke..umah org2 tua ke **ok, aku mmg asyik pk nk wat kebajikan je, sbb mmg aku berangan nak bukak Rumah Penyanyang*** .. xpun cover tuk subsidi gula.. ada jugak manfaat tuk rakyat~~~ yaaa dok???

3) BRIM 2.0??? oke2 kerajaan mmg nak ambik hati warga belia lah tu.. yang dpt tu trima jelah kang.. tapi untuk apa kerajaan bagi duit tu?? even gaji 2k, ingat warga belia nie xcukup mkn ke??lebih dr cukup lah.. y xcukup tu sbb berbelanja tanpa fikir.. ikut sedap je belanja..tambah2 lagi kalau bujang..mmg cukup sgt lah... bagi aku peruntukan nie mmg membazir..diadakan demi meraih perhatian belia untuk memangkah parti tertentu utk PRU 13 nanti... tapi bdk muda skg nie pandai fikir lah.. bagi 250 hengget tu mmg lah mereka ambik tapi belum tentu meraka tanda pangkah pada bendera yang bewarna biru..huhu...

4) Di Malaysia ni hanya ada PDRM dgn ATM je ke... asyik kumpulan nie je yang dpt habuan..how about kastam, nurse,bomba n lain2 tu???nan hado.. ke kerajaan hanya membantu golongan yang boleh memberi undian free time PRU je.. tak adil lah kan.. walhal aku tgk askar skg bkn ssh sgt kejenya if nak dbandingkan askar zaman perang dulu yang berbulan2 xjumpa anak bini, fine lah lau nk bagi macam2...tapi askar skg g masuk keluar hutan je..berperang dgn nyamuk je ***matik aku lau askar bc neh**ok fine aku xtahu sgt keje askar skg..asal xde perang aku anggap askar xde keja ..
ampun!!!hihi*** tapi sekurang2nya bagi lah kemudahan sama rata utk semua badan uniform..kastam n bomba pun penting gak dalam menjaga keselamatan warnanegara.. lau coba umah terbakar..xder bomba..sape nak padam api??? tanah runtuh, bkn ke bomba yang g korek tanah tuk cari mangsa tertimbus.. lau ada ecxident..bkn ke bomba yang selamatkan mangsa2 yang tersepit..n lau umah masuk ulaQ..xke korang pagil bomba utk tangkap.. banyak sgt tanggungjawab yang dipikul oleh anggota bomba..tapi kenapa kepentingannya tidak dijaga malah dah dianaktirikan~~~fikir0fikirkan lah yaa...

5) Yehaaaa dapat bonus sebulan setengah gaji... melompat org y kerja goment..aku ada??mmg xdelah kan... tapi xkisah..rezki masing2... tapi boleh jugak dikatakan tidak adil..apa yang tidak adilnya???ofkos lah jurang antara staf bawahan dengan yang berpangkat jauh bezanya.. if n17 gaji pokok 1200..bonus sebulan setengah gaji dapatlah bonus dalam RM1800..ok cuba fikir lau yang bergred 50 dan ke atas..brapa yang mereka dpt..ntah2 cecah 10k kan.. lau dpt 10k br wow..yehaaaa...hoooreeyyy... lau stakat dpt xsmapai 2k tu..tayah lah duk yeeehaaaa sgt..jz ucap je alhamdulilah.. xpayah nak canang cam korang dpt 10k..wahaha...utk pekerja swasta????tayah bermimpik..mmg xkan dpt lah...kau nak bankrapkan kerajaan ke wei... jz tadah je dari bos korang lah..cam aku neh..ehehe..apo nak dikato....

6) dah mls dah nk tulis pendapat..kesimpulannya***

7)peruntukkan yang berbilion2 tuk pelbagai sektor tu agak2 banyak mana yang btl2 digunakan untuk rakyat???or byk masuk poket menteri2 n kroni2 jer y lebih... pikir dan renung2kan lah yaaa...

Peace No War!!!!



No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi tinggalkan komen..doakan saya dan suami bahagia hingga akhir hayat!!!