Jadilah wanita solehah,seindah mawar berduri, akhlaknya indah bak haruman, kelembutan bak rintik, kesopanan anggun menutupi diri, memelihara dari pandangan ajnabi,tawadhuknya mengharap redha Ilahi,tak terpana pada fana dunia, ditetapkan buat lelaki yang soleh.Moga segala cinta dan rindu terpendam, hanya buat suami tercinta terletak ketaatan. Maka sempurnakanlah agamamu. Kaulah bidadari syurga cerminan Ainul Mardiyah. Benar ketetapanMu,wanita solehah permata buat lelaki soleh..

Nuffnang Ads

MY UP & DOWN LOVE STORIES

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Our Marriage Moving on...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday 10 October 2012

Petua Elak Bibir Kering

Aisehhh..boring pulak bila xde kerja neh...***teeetttt..bkn xde kerja tapi malas nak buat.. bila dah mls buat kerja tu, tgn mulalah duk google mcm2kan.. sampai terjumpalah tips cara-cara nak elak bibir daripada kering..

Isu neh biasa je tapi aku nak masukkan jugak dalam blog aku neh sebab aku selalu mengalami masalah bibir kering terutama apabila berada terlalu lama dalam bilik yang berhawa dingin.

Meh intai petua-petua cara merawat bibir kering/pecah yang aku curik kt blog lain dan diulas mengikut citarasa aku..hehe..

1. Cuba sapu atau oleskan sedikit mentega pada bibir. Cara ini boleh menjaga kelembutan bibir dan membantu menyembuhkan bibir yang merekah.

2. Ambil beberapa kelopak bunga mawar dan rendamkan dalam susu segar selama 1-2 jam. Selepas tu ambil air rendaman tu dan sapukan pada bibir yang kering. Kaedah ini dikatakan bukan sahaja membantu melembapkan bibir yang kering malah boleh mencegah agar warna bibir yang merah bugar tu tidak hilang serinya.

3.Oles susu pekat pada bibir. Selalunya petua ini diamalkan waktu petang lebih kurang pukul 5 atau 6 petang dan biarkan ia sehingga pukul 7 atau 8 sebelum mandi. Amalan ini membantu membuang kulit kering yang mati dan melembutkan bibir.

4. Kalau tak suka pakai susu (takut kena gigit semut..hehe..) boleh guna cara nie pula. Gosok bibir tu dengan timun. Potong timun nipis-nipis dan tempek atau gosokkan pada bibir yang kering untuk merawatnya.

5. Satu cara yang dikatakan bagus ialah dengan menggosok gel lidah buaya. che petua tak pernah cuba cara nie tapi ia dikatakan boleh membantu menyembuhkan bibir yang kering dan pecah-pecah dalam masa yang singkat.

tu jelah petua yang sempat aku copy..if ada lagi aku akan updatekan.. hehehe.

Nie bkn petua yaa..tapi cara saya untuk elak dari bibir mengering. caranya ialah


OK..pic kat atas tu ofkos lah bkn aku kan...sila Abaikan model bidan terjun aku tuh... sila fokuskan apa yang aku nak tulis neh..akeke
haaaa...aku guna lips balm dari nivea untuk elak bibir dari mengering,,murah je harganya..xsmapai 10 hengget pon.... aku dah lama dah guna benda alah neh..


Babai.......

1 comment:

  1. Assalammualaikum .
    Masalah bibir pecah memang tak dapat dielakkan dalam kalangan kita terutamanya golongan remaja . Takkan hari hari nak dok tepek lipbalm je kot kan ?Antara Punca Bibir Pecah Dan Kering Dengan Mudah
    Yang ramai antara kita pandang remeh .Sekiranya anda ada apa apa kemusykilan atau pertanyaan berkenaan masalah kesihatan anda , jangan tangguh tangguh lagi untuk hubungi saya (Whatsapp +60107096284 Aini)

    ReplyDelete

terima kasih sudi tinggalkan komen..doakan saya dan suami bahagia hingga akhir hayat!!!