Jadilah wanita solehah,seindah mawar berduri, akhlaknya indah bak haruman, kelembutan bak rintik, kesopanan anggun menutupi diri, memelihara dari pandangan ajnabi,tawadhuknya mengharap redha Ilahi,tak terpana pada fana dunia, ditetapkan buat lelaki yang soleh.Moga segala cinta dan rindu terpendam, hanya buat suami tercinta terletak ketaatan. Maka sempurnakanlah agamamu. Kaulah bidadari syurga cerminan Ainul Mardiyah. Benar ketetapanMu,wanita solehah permata buat lelaki soleh..

Nuffnang Ads

MY UP & DOWN LOVE STORIES

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Our Marriage Moving on...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday 27 December 2013

KEPERCAYAAN..... TRUSTED.. BELIEF...!!!

Assalamualikum...

 Berapa % kah anda percaya dengan orang disekeliling anda???

Dari dulu sampai sekarang aku xpernah percaya kat sape2 100%... even pada family ataupun saudara sendiri.. kawan??ermmm lagi lah xboleh percaya 100%.. suami??boyfrend?? pon xboleh.. malah diri sendiri pun xpernah letak 100% kepercayaan..haaa pelik kan....

En. Suami..kalau baca jangan marah yaa.. saya bukan xpercaya kat awak.. saya percaya kat awak.. tapi bukan 100%..mayb 90%.. wow tinggi jugak tu... yalah, awak cakap dah x smoking.. tapi bila awak keluar toilet...selalu je bau asap rokok... sape lagi yang smoking..dalam rumah tu kita berdua je yang tinggal.. xkan saya kot..akekeke... 

Orang kata sape lagi kita nak harap kalau bukan family, darah daging kita ataupon sanak saudara... tapi kalau xpercaya pada family sepenuhnya macamana tu... tapi sebab harta adik beradik pon boleh bergaduh..naik turun mahkamah bagai... 


Kawan??? kurang bijaklah sape2 yang percaya 100% pada kawan... even baik macamana pon persahabatan tu..janganlah letak kepercayaan 100%.. kenapa?? pernah dengar kisah kawan makan kawan?? ataupun pernah x dengar kawan cakap "eh ni aku cerita kat kau je, jangan cerita kat orang lain pulak.. si A dah pesan jangan cerita kat orang..bla..bla...bla..."  pernah lalui situasi camnie x??.. dan xmustahil kan.. anda pon akan terkena macam nie jugak... memang 1 dalam sejuta kot nak jumpa kawan2 yang betul2 amanah.. 

haa ni lagi naya... pada diri sendiri pon xboleh letak kepercayaan 100%... kenapa?? alah diri sendiri buat apa nak tanya..kita sendiri dah tahu apa yang kita buat kan... lain lah jenis yang xsedar diri.. tipu diri sendiri pon xpernah rasa bersalah.. ok sebagai contoh..paling simple je contoh yang aku bagi neh... bulan ni dah beli kasut 5 pasang... bulan depan dah janji xnak beli dah.. tup..tup kat sogo ada sales.. kasut pulak cantik2... then terus rembat sepasang... penggggg.. haaa kan dah cakap..kat diri sendiri pon xboleh percaya 100%...

Aku pernah ikuti Kem Biro Tatanegara masa tingkatan 6... ada abg fasi tu tanya ahli kumpulan tentang kepercayaan.. "berapa % anda percaya pada..guru/ kaunselor anda... berapa % anda percaya pada saya (abg fasi tu lah)".. semua rakan yang lain cakap 100%.. kononnya sebab cikgu..so disebabkan cikgu semua letak 100% kepercayaan, yalah dari akal logik, cikgu dah penat mengajar kita..xkan xpercaya 100% kan..mesti kena percaya..apa yang cikgu cakap dan buat semua betul.... tapi bila turn aku..aku cakap 90% je.. then abg fasi tanya kenapa?? aku angkat bahu je.. xtahu nak cakap kenapa.. tapi hati aku kuat menyatakan aku xboleh percaya orang 100%...  then abg fasi tu cakap..betul, kita xboleh percaya pada orang 100%.. selagi mereka nama manusia biasa..selagi tu xboleh percaya sepenuhnya... manusia ada kelemahan..dan manusia memang tersangat lemah.. senang dihasut oleh anasir2 jahat..akeke...

Kesimpulan yang aku nak buat adalah.. jangan meletakkan kepercayaan terhadap orang dan diri sendiri melebihi kepercayaan kita kepada Allah s.wt. Letakkanlah kepercayaan kita 100% pada Dia.. kerana Dia yang maha Agung, Maha Berkuasa dan Maha menentukan segalanya....

Ok dah lah tu..membebel panjang2 pon bkn ada yang nak baca... asal sampai maksud sudahlah eh.. xreti lah nak ulas panjang2.. akeke.. babaiiiiiiiiiii...

****** WELCOME 2014 ******





2 comments:

  1. saya pun x percaya husband saya 100%... hehehe...

    ReplyDelete
  2. apa yg penting ~ letakkan skit syak wasangka kpd sesiapa. sikit pun jadik la. sebab bila kepercayaan kita dikhianati, tak la rasa sakit sgt :-)

    first time aida singgah sini time blogwalking ptg ni... salam kenal :-)

    ReplyDelete

terima kasih sudi tinggalkan komen..doakan saya dan suami bahagia hingga akhir hayat!!!