Jadilah wanita solehah,seindah mawar berduri, akhlaknya indah bak haruman, kelembutan bak rintik, kesopanan anggun menutupi diri, memelihara dari pandangan ajnabi,tawadhuknya mengharap redha Ilahi,tak terpana pada fana dunia, ditetapkan buat lelaki yang soleh.Moga segala cinta dan rindu terpendam, hanya buat suami tercinta terletak ketaatan. Maka sempurnakanlah agamamu. Kaulah bidadari syurga cerminan Ainul Mardiyah. Benar ketetapanMu,wanita solehah permata buat lelaki soleh..

Nuffnang Ads

MY UP & DOWN LOVE STORIES

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Our Marriage Moving on...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Saturday 2 February 2013

Perlu ke wanita jaga kecantikan???


Assalamualaikum....

tajuk kecantikan menjadi entry pertama untuk bulan februari neh..hahhh??? dah bulan februari... ok3..means angka 27 dah dekat sgt dah dengan aku...uhuhuhu... nampak 27 dah rasa sangat "muda remaja" kan..hehe

Sebab dah nk cecah angka tu jugaklah aku nak post entry pasal cantik neh...biasalah kan.. skg nie semua kena jaga... ***aku jaga ke???xlah jg sangat pon......faktor usia yang semakin meningkat dan juga faktor persekitaran yang semakin kotor..serta faktor pemakanan yang tidak sihat.. itu yang mengharuskan kita jaga segala yang kita miliki... bukan untuk orang tgk kita cantik..ianya adalah untuk diri kita sendiri jugak...mengekalkan apa yang dah dimiliki....contohnya: pakai day cream utuk melindungi kulit muka dari terkena pancaran cahaya matahari.. seperti yang sedia tahu lah kan..kalu kulit kita terdedah terus kepada pancaran UV..kulit muka akan jd kusam..gelap n berminyak... sebab tu kena pakai krim siang.. xsemestinya pakai itu ini sebab nak kulit muka jadi macam Dato Siti Nurhaliza kan.... memang salahlah niat tu....



haaa...dia memang lah kena cantik..sebab nak kena slalu keluar TV n majalah..kau hader???


Cantik xsemestinya macam nie....


eiuwwww cantik ke neh????

Tadi sempat lagi aku view satu laman web *Sembang-sembang Melayu.com*yang membincangkan topik yang sama dengan topik yang aku kemukakan...


Ini adalah soalan yang dikemukan oleh salah seorang pembaca...

"Sajer nak bincang topik ni, nak tengok sejauhmana kaum wanita terutama yang dah berkahwin/belum berkahwin menjaga kecantikan paras rupa dan anggota badan untuk suami.Sebab ada sebilangan wanita,diulang sekali lagi.... hanya sebilangan tak semua... kat ofis Ummu yang teramat berkira kalu nak keluarkan duit nak beli produk kecantikan ke,apa-apa ler barangan yang mencantikkan wanita masa kini.Bila tengok muka kita halus gebu putih melepak,diorang tanya ler pakai produk apa,tapi bila sebut harganya diorang terus diam terkejut sbb dengar ratus2.Bila tanya kenapa body kita cantik walhal kita pun dah beranak pinak tapi kalu pakai kebaya,masih bergetah gaks....bila kita kata kita pakai lingerie yang menshapekan badan tu diorang terus diam kata mahal...Yang pasti bukan sebab tak berwang sbb diorang ni bukan calang-calang orang seme graduate gaji ribu-ribu tapi berkira bukan main.Kan ker nak cantik tu kena keluar duit?"

Dan bila dah habis baca isu yang dikemukan...ramailah wanita2 dan ada jugak lelaki yang bagi pendapat... kebanyakkan pendapat yang diberikan oleh pembaca boleh aku rumuskan adalah " memang penting untuk wanita menjaga kecantikan tetapi biarlah berpada2..jangan sampai membazir... " 

Zaman aku sekolah menengah dulu...aku ada tanya seorang mamat neh...namanya Musa **bukan nama sebenar***...kenapa lelaki pandang wanita pada kecantikan??? walhal sentap sebab diri sendiri bukan tergolong dalam golongan kelas A..ehehe...

Musa jawab" memang lah nak yang cantik...

Aku jawab balik...buat apa nak y cantik.kat luar je tapi yang dalam buruk mengalahkan iblis kan... aku lagi tunjuk muka xpuas hati kan..

Musa jawab " bayangkan kalo suami balik kerja penat2, tapi bukak je pintu..terhidang dengan penampilan isteri yang selekeh... rasa macam nak baling je dengan selipar..." 

gila kan statement member aku neh kan...tapi terbukti si Musa nie sekarang memang pilih yang cantik..wife dia sekarang memang agak cantiklah...hehe....

Ok..back to the topic..

Nak cantik tapi berkira....

haaa memang akulah tu.... soalan pembaca ke atas tu memang kena sangat dengan aku.... nak kurus tapi bila kawan suruh beli korset yang ada infra red... y rega dia beratus2 tu... aku juihkan mulut je... bukan xmampu nak beli..tapi rasa membazir... see... nak cantik tapi berkira...

sama juga..nak kulit muka gebu...licin...tapi nak beli produk kecantikan yang mahal sikit (tapi betul2 berkesan) pon pk panjang... ni pon aku jugaklah...bila tgk harga 100 hengget ke atas..memang aku say hai hai ..bye..bye lah...

haaaaa.. macam mana nak jaga cantik kalo kedekut....

Ini adalah antara feedback ahli forum laman web sembang melayu.com...

"wanita & kecantikan shud be sinonim... by right, wanita perlu ada keinginan utk cantik, bukan hanya utk suami tapi juga utk diri sendiri. Tapi bukan utk dibanggakan, cuma dianggap sebagai suatu aset. Apa2pun kecantikan rupa paras tak kekal, nak2 bagi wanita sbb byk sangat hormon dalam tubuh wanita. Kerana tu, kena maintain. Kalo ada rezeki lebih, apa salahnya spent sikit utk diri sendiri nak2 bagi yg bekerja. Penat2 kita bekerja, sekali sekala kena manjakan diri sendiri. Kalo hubby sanggup spend lebih elok, if not spent ler ada kadar ikut kemampuan diri. Sekurang2nya suami kat rumah terdetik gak hatinya, "isteri aku masih kelihatan cantik macam day 1 aku kenal dia !"
Bagi yg bernasib baik dikurniakan rupa paras yang cantik, bentuk tubuh yang cantik, kurus barangkali mmg tak perlu bersusah payah menghabiskan duit dgn banyak. Tapi yg ter'kureng' jgnlah lokek. Tapi jgn lupa kecantikan budi bahasa, tutur kata & adap sopan paling utama !

Aku pernah pon pernah tanya En. somi.. perlu ke isteri jaga kecantikan..yalah, kalo dah sayang tu...mestilah terima seadanya...

En.Suami jawab: "dah sayang memang lah terima seadanya..tapi tipulah cakap kalu sikit pon dalam hati suami xnak tgk isteri dia kelihatan cantik... cantik nie xsemestinya mekap tebal 4 inci.. kalo muka xde masalah pon dah sedap menengok..."

ohhhh gtu ek abg...hehehehe..

Tapi nak kata aku xjaga langsung tu xdelah...adalah jugak aku guna beberapa produk yang murah2..oklah dari xjaga langsung kan....


tadaaaa... from head to toe... semua murah2 je... xde y sampai ratus2...apatah lagi ribu riban..akeke...


Ni produk utk muka... 
krim muka mutiara (pearl cream) dari cosway je...Sabun Muka Vit c dari SF Beauty( order from  http://www.facebook.com/little.precious.169), Toner muka Nutox..Scrub muka Safi Balqis.. dan Clearpore Deep Cleansing Mask dari Bioglo (utk hidung yaaa...)(order di Cosway jugak) 


Produk utk rambut
... ada syampu...perapi..night mask...serum..y botol kuning tu aku lupa..n minyak zaitun


Produk utk badan
Losyen Versaline, body scrub dari Bioglo... deodrant dari Gardnier ..losyen inchi loss dari Felinna (order from http://www.facebook.com/edora.eme?fref=ts )..n vanilla perfume...


 alat mekap aku
..alahai malu nk show off...sikit sgt..n xlengkap pon, memang y hado neh basic je..... ni pon aku bukan guna sangat pon..kalo mood rajin nak mekap aku tonyooh lah semua..kalu malas, memang keluar dengan muka kosong je...

ohhh sriusly..dari awal couple laki en. Somi memang xsuka perempuan yang suka tempek muka dengan mekap... plastik je nengok kan...dia suka y natural je...stakat pakai benda asas je... tapi y bawah ni wajib aku pakai....supaya muka xnampak mcm orang sakit...hehe


Wajib pakai 
Ni wajib aku pakai kalo nak keluar rumah samada nk g kerja or pasar raya..ehehe...
Bedak Miyami..Mascara n eyeliner (silkygirl) n 24K Magic Lipstik***

Ramai orang kata.aku d kira beruntung sebab kulit muka licin..n bertubuh lepas...**tinggi sepadan dengan berat***

hehehe..tu yang dorang nampak lah..yang kulit muka aku kering n liang pori sebesar kawah xnampak pulak kan.. hehe

Aku bertubuh lepas ek?? kalo kata macam tu 5 tahun dulu memang ya lah..tapi sekarang dah xde nya g2... lemak makin bertambah2 neh... dalam erti kata lain..aku dah gemok sekarang..ok TQ..bai...

Yang ni altenatif terakhir aku utk buang lemak yang menyibuk kat badan aku neh...

Bagi aku bukan soal kalu mekap dah jadi xoriginal..bagi aku..kalu aku touch sikit muka neh..biar nmpak bermaya sikit..bukan utk tarik perhatian sesiapa pon...jz untuk meningkatkan keyakinan diri serta menjadikan diri lebih bersemangat. contohnya kalu nak g kerja...kalo muka langsung xletak pape..pucat je..secara automatik keyakinan diri utk berhadapan dengan orang dah kurang... jalan pon tunduk2 je...tu akulah... aku xkata org lain pon...hehe

Oklah pape pon ianya bergantung pada niat dan keselesaan individu..kalo dia dah biasa kat muka tanpa secalit lipstick..nk buat mcm mana kan..paksa kan pengsan pulak..wehehehe... bagi aku y memang dh biasa bedak bertempek kat pipi..kalo xpakai memang dah rasa mcm serabai sgt dah..hehehe...

ok tu je perkongsian pada hari nie...


Jeling sebelah kat daisypath tu...

Our marriage moving on : 8 month sudah pada hari ini....

Alhamdulillah.....



No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi tinggalkan komen..doakan saya dan suami bahagia hingga akhir hayat!!!