Jadilah wanita solehah,seindah mawar berduri, akhlaknya indah bak haruman, kelembutan bak rintik, kesopanan anggun menutupi diri, memelihara dari pandangan ajnabi,tawadhuknya mengharap redha Ilahi,tak terpana pada fana dunia, ditetapkan buat lelaki yang soleh.Moga segala cinta dan rindu terpendam, hanya buat suami tercinta terletak ketaatan. Maka sempurnakanlah agamamu. Kaulah bidadari syurga cerminan Ainul Mardiyah. Benar ketetapanMu,wanita solehah permata buat lelaki soleh..

Nuffnang Ads

MY UP & DOWN LOVE STORIES

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Our Marriage Moving on...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday 17 February 2013

BR1M oh BR1M

Assalamualaikum...

Proses pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia sedang hangat dijalankan di merata tempat di seluruh Malaysia... waaa senyum2 yaa mak cik makcik..ahkak..ahkak..ahbang..ahbang semua...dapat RM500.. banyak tu... boleh beli macam2 kan... 

Lepas nie harap2 xdelah kes mencuri untuk beli beras..susu..or papejelah untuk isi perut..kerajaan sangat bermurah hati dah... apalagi..ucaplah terima kasih pada PM kita... memang rakyat didahulukan...hoye..hoye...opppsss jgn lupa...UNDILAH BN utk PRU 13... akekeke...

Syarat Kelayakan untuk memohon Bantuna Rakyat 1 Malaysia (BR1M)
Orang yang layak memohon Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sebanyak RM500, merujuk kepada seorang lelaki atau wanita yang menjadi ketua kepada anggota keluarga yang tinggal serumah, dan mempunyai pendapatan kasar isi rumah RM3,000 dan ke bawah.
Ketua isi rumah (bapa/ibu/anak) layak terima. Kalau ada anak yang tinggal bersama yang sudah kahwin, anak itu pun layak.
Ibu & bapa tunggal dan bujang yg ada tanggungan juga layak. Warga emas (sebatang kara) juga layak.
dah kenapa pulak aku pampang syarat2 kelayakan permohonan pulak kat sini....

Saja je aku nak baca sampai berpuluh2 kali... aku nak tahu betul2 berkuatkuasa ke syarat2 neh..ataupun sekadar syarat atas kertas untuk penuhkan ruangan dalam  proposal...dari segi undang2 memang masuk tong sampah....

terlebih dahulu aku nak mintak maaf yaa sekiranya komen aku neh bertentangan dengan pandangan/pendapat sesiapa..sesungguhnya ini adalah blog aku..suka hati aku lah nak tulis apa..selagi xmenjatuhkan maruah agama..bangsa dan negara...lalalalalal....

di ingatkan ulasan ini tiada kaitan dengan isu politik yaaa..apa barang main politik.... 

persoalan aku di sini....

Betul ke yang terima BR1M nie pendapatan isi rumah di bawah RM 3000.00...???

Jawapan aku: 

xsemua yang terima BRIM nie gaji di bawah 3k.. 

buktinya:

 kawan2 aku sendirilah...dah sah laki n bini kerja... sama2 graduate U.. tahu2 jelah kalo dah graduate dari U...starting gaji dah berapa kan.. kalo dah campur dua tu dah sah2 lebih... dah tu ramai yang mengaku gaji isi rumah lebih dari 3k tapi memang sengaja mohon..kalu dapat dikira rezeki..kalo xdapat xpelah cuba nasib... haaa ini pengakuan kawan aku sendiri tau... tapi aku memang xkan salahkan mereka lah.... sebab ikan kalo ada depan mata xkan kucing tengok je kan... mesti ngap punya... dalam hal ini, pihak terbabit perlu lah betul2 cek samada pemohon layak ke tak..jangan main lulus je...ingat tu semua duit rakyat... jangan nak bazirkan duit tu..kalo betul2 nak bantu..bantu yang memang memerlukan..kalo nak bagi semua..baik lupuskan je syarat2 kelayakan tu...

BR1M nie perlu diteruskan ke???

Jawapan aku:

Memang perlu tapi dengan syarat hanya untuk golongan rakyat yang betul2 susah sahaja. aku memang xtahu berapa peratus daripada rakyat Malaysia nie yang betul2 hidupnya susah...tapi melihat kepada pemohon yang lulus untuk terima BR1M.. hampir 80% pemohon yang hidupnya tidak terlalu susah..mampu tanggung kehidupan walaupun  xdapat bantuan... yalah, kebanyakkan yang datang ke lokasi pemberian bantuan menggunakan kereta... kalo kanci..mayv..viva or savy ok lah jugak... ni x..ada yang datang siap bawak HONDA CIVIC lagi... Inova... STORM.. paling lekeh pon persona or Saga (aku saksi sendiri di lokasi penyerahan BRIM)..... haiyooo betul2 ssh ke tu?? kalo susah sah2 datang ambik bantuan dengan beskal..jalan kaki...bas or teksi.. 

Memanglah,zaman sekarang nie gaji 1k **kalo keje GoV** dh lulus pinjaman utk kereta...sebab tu ramai yang pakai kereta pegi ambik BR1M...

yaaa jugak ek...

Tapi aku tetap xpuas hati...

.kalo yang pakai kereta tu dah di kira hidup senang...sebab kos utk nk bela kereta lagi tinggi k...minyak+maintanance+service+insurans+cukai.... kalo betul2 xmampu/susah..orang xkan mampu pakai kereta... baik kos bela kereta tu digunakan utk tanggung perbelanjaan dapur...x gtu???

Bagi aku BR1M nie hanya perlu bagi pada golongan yang betul2 miskin... yang kerja kais pagi utk makan pagi..kais petang utk makan petang...

Konpius aku tujuan BR1M ini tuk apa sebenarnya......

ni baru BR1M  utk isi rumah yang RM500...

BR1M utk belia yang gaji bawah 2k tu pe cite plaks..

pe kes nak bagi bantuan...bukan ada tangunggan pape pon..

Halo la...alang2 dh bazir duit rakyat.. pe kata lupuskan hutang PTPTN aku... hurmmm lena sikit aku tdo...
(caittttt...dah hutang pandai2 lah bayar, ketuk kan...)


Rumusan aku yang terakhir: tangan kat dada..mata ke atas...... motiffffffffffff BR1M????~~~~~~

No comments:

Post a Comment

terima kasih sudi tinggalkan komen..doakan saya dan suami bahagia hingga akhir hayat!!!