Jadilah wanita solehah,seindah mawar berduri, akhlaknya indah bak haruman, kelembutan bak rintik, kesopanan anggun menutupi diri, memelihara dari pandangan ajnabi,tawadhuknya mengharap redha Ilahi,tak terpana pada fana dunia, ditetapkan buat lelaki yang soleh.Moga segala cinta dan rindu terpendam, hanya buat suami tercinta terletak ketaatan. Maka sempurnakanlah agamamu. Kaulah bidadari syurga cerminan Ainul Mardiyah. Benar ketetapanMu,wanita solehah permata buat lelaki soleh..

Nuffnang Ads

MY UP & DOWN LOVE STORIES

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Our Marriage Moving on...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday 5 September 2014

Pandai-pandailah bawa diri!!

Assalamualaikum....

Pernah dengan tak peribahasa " Masuk Kandang Kambing Mengembek, Masuk Kandang Kerbau Menguak" ?? Maksud yang diperolehi dari Dewan Bahasa Dan Pustaka adalah "Menyesuaikan diri dengan tempat dan keadaan".. Maknanya kalau kita baru masuk ke sesuatu tempat.. ikutlah persekitaran tempat baru tu, jangan nak ikut kepala kita sendiri..jangan terlalu sangat nak tunjuk belang kita tu... nanti tak pasal2 dipulaukan orang.. 
Tetiba rindu nak keluar ber'event' dengan mereka... tapi dua orang yang kat tengah tu dah resign..haiyakkk!!!


Baru masuk kandang tak sampai 2 3 bulan, dah pandai nak sound2 orang...dah pandai tengking2 orang... rileks la.. Aku masa mula2 kerja dulu..ikut je flow orang... hampir setahun jugak nak biasakan diri di tempat baru.. bila dah clear everything tentang cara2 kerja dan persekitaran.. baru berani nak argue.. baru boleh nak bagi arahan pada staf ... tu pun secara tegas tapi berhemah... bukan tengking2 kalau staf tak dapat siapkan kerja... kita bekerja dengan manusia, bukan robot..dan staf bukan buat kerja kita je..berlambak lagi kerja yang diterima dari yang lain... nak marah pun kena control... 

bos pun selalu pesan... 
Jangan Marah Staff.. Kalau mereka buat silap, itu bukan salah mereka tapi salah kita..arahan kita yang tak betul.. 

sebab itu, bos sendiri tak pernah marah staff beliau, kalau staff ada buat salah, beliau akan tegur secara berhemat... tak adanya nak maki2 .. so siapa kita nak marah2..tengking2 staff bawah kita... tambah2 lagi kalau staff tu dah senior.. walaupun pernah kena warning oleh pengurusan supaya dimanta  kena ada gap antara staff pusat dengan HQ.. tapi bila dah buat program bersama..hari2 call mereka dan bagi mereka kerja.. so xbestlah nak ada gap bagai.. rasa tak selesa.. staff kalau kita cakap baik dengan mereka.. dia tetap akan buat kerja kita..tapi kena sabarlah, bagi mereka buat mana yang urgent dulu.. kalau rasa kerja kita tu takkan bankrap-kan company, sabar je.. just remind them....mereka pun banyak kerja jugak, bukan hadap kerja kita seorang je... 

hadoiii tetiba terbuat entry pasal persekitaran kerja..padahal dulu dah bertaubat taknak buat entry pasal kerja.. tapi sekarang dah buat balik..ini semua sebab ada staff mengadu tentang sikap seseorang..kalau sorang je yang mengadu aku buat2 tak kisah je..ni dah 2 3 orang.. ntahlah aku pun pening... stress tak semena2... cehhh...

Bertuah sangat kerja sini, sebab dapat jumpa menteri2... yang paling best semestinya jumpa orang no. 1 Malaysia... akeke

Ok dah..ni last time aku up entry berkenaan dengan kerja..lepas nie tak dak dah eh... malas nak layan.. ok babai.... 

2 comments:

  1. Assalamualaikum dan singgah petang Naniey...btl tu...Diana first time keja kat tempat keja sekarang ni...kita kena ikut rentak mereka...hehe...Semoga berbahagia bersama suami hingga ke akhir hayat...amin...

    ReplyDelete
  2. Salam Sabtu nanie...luahan perasaan ya ...Nway dugaan tu,..kena banyak bersabar kan coz manusia ni macam-macam..

    ReplyDelete

terima kasih sudi tinggalkan komen..doakan saya dan suami bahagia hingga akhir hayat!!!