Jadilah wanita solehah,seindah mawar berduri, akhlaknya indah bak haruman, kelembutan bak rintik, kesopanan anggun menutupi diri, memelihara dari pandangan ajnabi,tawadhuknya mengharap redha Ilahi,tak terpana pada fana dunia, ditetapkan buat lelaki yang soleh.Moga segala cinta dan rindu terpendam, hanya buat suami tercinta terletak ketaatan. Maka sempurnakanlah agamamu. Kaulah bidadari syurga cerminan Ainul Mardiyah. Benar ketetapanMu,wanita solehah permata buat lelaki soleh..

Nuffnang Ads

MY UP & DOWN LOVE STORIES

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Our Marriage Moving on...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday 22 September 2014

IKUT AMARAH MEMBAWA PADAH


di copy paste dari Facebook Nama Nama Islam


Suatu malam seekor ular menyelit masuk ke dalam stor simpanan kayu. Secara tidak sengaja, ular itu menyusur di atas gergaji. Tajamnya mata itu gergaji menyebabkan perut ular terluka.

Ular beranggapan gergaji itu menyerangnya.
Ia pun membalasnya dengan mematuk gergaji itu berkali-kali, serangan tersebut menyebabkan luka parah di bahagian mulutnya.

Marah dan sakit yang amat sangat, ular itu berusaha mengerahkan kemampuan terakhirnya untuk mengalahkan 'musuh' tersebut. Ia pun membelit gergaji itu sekuat tenaga. Belitan tersebut menyebabkan lukanya teramat parah dan akhirnya ia pun mati di situ.

Di saat beremosi dan marah, rasanya mudah sekali bagi kita untuk melukai dan menyakiti orang lain.

Padahal kalaulah benar-benar kita sedar, sebenarnya yang akan terluka dan sakit adalah diri kita sendiri.

Maka benarlah sabda Nabi SAW yang bermaksud, "Bukanlah orang yang gagah perkasa itu orang yang boleh menumbangkan orang lain, tetapi orang yang gagah perkasa itu ialah orang yang mampu mengawal dirinya ketika marah." 
(HR Bukhari & Muslim)

Sekadar perkongsian dan peringatan untuk diri sendiri.. ikutkan amarah memang membawa padah.. Masa marah memang tak sedar apa yang kita cakap..laju je setiap patah meluncur keluar... InsyaAllah akan lebih berhati2 dengan setiap pertuturan agar ada yang tidak terluka yang nanti turut memberi kesan buruk pada diri sendiri. 


2 comments:

  1. So true Nanie...jangan biar perasaan marah mengusai diri..buruk padah dia..

    ReplyDelete
  2. kadang-kadang sukar nak kawal perasaan marah. huhuhu

    ReplyDelete

terima kasih sudi tinggalkan komen..doakan saya dan suami bahagia hingga akhir hayat!!!