Jadilah wanita solehah,seindah mawar berduri, akhlaknya indah bak haruman, kelembutan bak rintik, kesopanan anggun menutupi diri, memelihara dari pandangan ajnabi,tawadhuknya mengharap redha Ilahi,tak terpana pada fana dunia, ditetapkan buat lelaki yang soleh.Moga segala cinta dan rindu terpendam, hanya buat suami tercinta terletak ketaatan. Maka sempurnakanlah agamamu. Kaulah bidadari syurga cerminan Ainul Mardiyah. Benar ketetapanMu,wanita solehah permata buat lelaki soleh..

Nuffnang Ads

MY UP & DOWN LOVE STORIES

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Our Marriage Moving on...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday 17 September 2014

5 Jenis Orang Yang Perlu Kamu Jauhi Di Pejabat


Assalamualaikum....

Dalam kehidupan seharian, kita kadang2 perlu ada sikap mementingkan diri sendiri supaya kehidupan kita lebih aman dan selesa. Memasuki alam pekerjaan menuntut kita untuk berhadapan dengan pelbagai karenah bos, pelanggan dan yang paling penting adalah rakan sekerja. Mempunyai rakan sekerja yang supportive.. berfikiran positif, rajin, kuat bekerja, kurang bergosip dan lain2 memang menjadi idaman semua orang. Namun begitu kalau dah nama manusia, mana ada yang sempurna... Kita bekerja bukan setakat sebulan dua, tapi kalau kena dengan gayanya mestilah nak bertahan lama. 

Ada banyak faktor yang boleh membantu kita untuk rasa seronok ditempat kerja seperti bos yang baik, suasana pejabat yang menyeronokkan dan yang paling penting rakan sekerja yang sekepala, barulah tak stress sangat nak bekerja. Tapi ada lima jenis rakan sekerja yang perlu kamu jauhi!

Si Busuk Hati
Haih. Hati-hati dalam memilih rakan sekerja. Ada dalam kalangan mereka yang busuk hati. Suka menjatuhkan orang lain demi kepentingan diri sendiri. Mereka yang busuk hati ini, sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapatkan sesuatu. Jika kamu ada dengar khabar angin tentang seseorang yang dikatakan hati busuk, kamu perhatikan tingkah lakunya dahulu sebelum mengiakan apa yang dikata orang. Boleh jadi ia cuma buah mulut atau mungkin juga benar.



Kaki Kipas
Ini lagi satu jenis orang yang memang akan sentiasa wujud dalam sesebuah syarikat. Mana sahaja kamu pergi pasti akan terjumpa dengan orang yang kaki kipas. Golongan ini seeloknya kamu jauhi sebab nanti kamu akan mendapat tempiasnya juga.


Peminjam Duit Tak Ganti
Kadang-kadang ada antara rakan sekerja yang mempunya masalah kewangan maka mereka mungkin akan datang kepada kamu untuk pertolongan. Hati-hati dalam memberikan pinjaman wang. Jika orang itu mempunyai sejarah pinjam duit tapi tak pernah ganti, elok kamu bersedia dengan alasan untuk mengelak.

Pemalas & Kuat Ponteng
Selain dari untuk mendapatkan gaji bulanan buat menyara kehidupan seharian kamu, kerja itu merupakan satu ibadah juga bagi umat Islam. Jauhi diri kamu dari mereka yang pemalas dan kuat ponteng kerja supaya kamu tidak terpengaruh dengan perangai negatif mereka. Kita bekerja perlulah jujur dan ikhlas supaya rezeki yang kamu terima itu mendapat berkat.

Kaki Gosip
Golongan yang paling banyak dalam setiap syarikat, si kaki gosip! Aduh kerja berlambak, tapi dia sibuk pergi meja ke meja untuk bergosip! Hari ini dia gosip pasal orang lain, mana tahu esok lusa kamu pula yang jadi topiknya!


sumber: Majalah EH

7 comments:

  1. Tidak hanya pejabat, siapa saja yang memiliki perangai tidak baik harus dijauhi agar tidak meracuni otak kita...

    Salam dari Pulau Dollar

    ReplyDelete
  2. nasib baik ofismate akak tak der sangat perangai mcm gitu...

    ReplyDelete
  3. kaki kipas tu yang tak tahan... sekarang ni dah tak pakai kipas, ad ayang pakai air cond.. aduhai... sabar je laa..

    ReplyDelete
  4. mana-mana tempat pun apa macam ni kan.

    ReplyDelete
  5. Mana2 pun sama aje... mesti ada salah satu kriteria kat atas tu... :)
    Lama x menyinggah sini...

    ReplyDelete
  6. saya dh terjumpa si peminjam duit yang tak nak bayar balik. sakit nya hati xtau nak cakap

    ReplyDelete

terima kasih sudi tinggalkan komen..doakan saya dan suami bahagia hingga akhir hayat!!!